HTML

ZSkategória avagy akció minden mennyiségben

Ez egy emlékmű, egy panteon a Zs kategóriás akciófilmeknek, sorozatoknak és isteneknek.

Ez itt a reklám helye

ZSsztárok

Légy a ZS közösség része!

Friss topikok

  • Gerberus: Immár ő is eltávozott. (2024.02.05. 01:30) Carl Weathers
  • Gerberus: @Custertábornok: Richar Lynch-csel sem foglalkoztak, pedig ő már 2012-ben meghalt és az egyik legi... (2024.02.05. 01:27) RIP: elhunyt Rutger Hauer
  • Gerberus: Ha már Billy Dragoról és Rutger Hauerről megemlékeztél gondoltam szólok, hogy Lynch is meghalt már... (2022.04.05. 02:19) Richard Lynch
  • TH1: hehe, két évvel később rátaláltam, hogy öt év szünet után volt új poszt. :D (2021.05.12. 00:04) Zssablonkarakterek: a disztópikus jövő tini harcosa
  • Count di Luna: Mostanában a Yakuza 0 játék igen jól hozza a Zs hangulatot, a 80-as évek végi világot meg mindent,... (2021.03.12. 01:39) ZSsablon karakterek: A maffia

Ez is a reklám helye

HTML

Hungazsikum: Szomszédok

2009.01.03. 14:06 Winston007

 

A Szomszédok ektsön sorozat folytatódik tovább, de pár sort írnom kellett a magyar sorozatipar e remekművéről. A Szomszédok a gazdagréti lakótelep egyik panelházának családjairól szólt több mint 10 éven keresztül. Megismerhettük mindennapi gondjaikat, és velük együtt mi is könnyebben viseltük a rendszerváltás, és a gonosz kapitalizmus minden baját. A szereplők igazi sablonok voltak: Vágási Feri a telep Magnumja, a jómunkásember típusa, felesége Judit a lakótelepi iskola tanárja és egyben nácivadásza, a Mágenheim család élén Ádámmal a kiváló mentőorvossal, felesége a telep Samanthája Júlia, aki fodrász és lányuk Julcsi, akinek a jutalma végül a Retek Klub lett. Mellettük Taki bácsi a taxizás Tenkes kapitánya, aki kocka Ladájával eposzi tetteket hajtott végre. Az ő felesége pedig Lenke néni volt , ez kedves aranyos néni amint felvette ABC-s kevlárköpenyét , rögtön szuperhőssé vált és közelharcot folytatott a zsömle és zacskós tej árakat támadó infláció ellen, néha pedig kicsúszott a száján az „elvtárs” szó. Lányuk volt Alma, a fekete öves presszókávé harcos , a kis késdobáló, ahol dolgozott a legkomolyabb nemzetközi összeesküvések központjában volt állandóan. 

Hozzájuk pedig különböző mellékszereplők csapódtak, azzal a  céllal, hogy izgalmasabbá teszik a sorozatot. Nem jött össze…Bajor Imre ellenben ennek köszönheti, hogy a lakosság fele simán buzinak nézte. Mégis volt 1-2 szereplő akik nélkül valóban nem lett volna teljes a sorozat: Béla bácsi a lakótelepi iskola Erasmusa, aki 117 éves pedagógiai tapasztalattal a háta mögött Judit komoly támasza volt. Gábor-Gábor: ő egy misztikus ember volt. János az erdész: aki a pilisi tölgyek és Alma között őrlődött állandóan. Madaras Bandi bá’: Lenke néni harcostársa az ABC internacionáléban. Etus a Mágenheim család táltos boszorkánya, aki szabadidejében köcsögözött és akit Dr. Virágh György nem tudott 10 év alatt sem blokkolni. Etus egyébként a legidegesítőbb szereplő volt, állandó bölcsességeit nem lehetett elviselni , mindenre volt valami elmés megjegyzése. Én a végén a Trabantjával együtt ráöntöttem volna úgy 10 tonna forró agyagot, hogy abból köcsögözze ki magát. 

A helyszínek is állandóak voltak: ABC, iskola, Alkotás presszó, Taki bácsi harci Ladája, Feri munkahelyei, a mentő és János magányos sétáinak a helyszíne: az erdő. A történetek bugyuták voltak, amelyet a színészek maximálisan túljátszottak. Ebben főleg Sümeghy a mackónadrágos Pavarotti és Bőhm bácsi, majd utódja Kutya jártak az élen. A két házmestert azért is kedveltem, mert én is olyan életet szeretnék, ahol a legnagyobb gond az volt, hogy szemét van a lépcsőházban. A sorozat tele volt bújtatott reklámokkal, Vágási Feri minimum az évtized legnagyobb Microsoft reklámját nyomta le anno, a Windows 95-ös beszólásával. A rendőrök itt szinte mindig gyorsan érkező, becsületes bűnvadászok voltak. A Szomszédoknak mégis társadalmi szerepe volt: kicsit gagyi, kicsit gáz, de a miénk! Nem volt más, így mindenki ezt nézte. A maga módján nem is volt rossz, persze ma már szénné röhögjük magunkat minden részen. De azért valljuk be: mi is ugyanúgy néztük anno, és együtt drukkoltunk, hogy Julcsi mikor veszti el a szüzességét és, hogy Alma újra összejön e Jánossal.

66 komment

Címkék: szomszedok

A bejegyzés trackback címe:

https://zskategoria.blog.hu/api/trackback/id/tr88855143

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gecc 2009.01.03. 14:28:48

A presszo eletem egyik kulcspontja volt, ugyanis kozel 4 even at mellette haladtam el a piros 139-es busszal. Allandoan azt lestem, hatha eppen felvetel van, aztan majd jol megnezem magamnak, ahogy Janos megmenti Almat, mert megint valami gonosz terrorpista gyanus elemek lezengenek, hogy enteriorkent tonkretegyek a presszo berendezeset, vagy csak drogdilerkedjenek egyet.

A Szomszedok pedig tenyleg akkori korunk legnagyobb es legjobban sikerult sorozata volt. Ma mar persze minden jelenet vicces, de senki nem veheti komolyan pl a Winston altal becsempeszett win95-os beszolast Nemcsak Karesztol.
Aztan ugye amikor a mi Ferink befutott, a rola alkotott vicc sem kesett sokaig bele a koztudatba, ugye, hogy Chuck Berry-nek 2 tesvere van, Chuck Norris... Nemcsak Karoly csak a feltesvere.

Szal osszegezve, nekem szep emlekeim vannak a Szomszedokrol, es oszinten szolva kivancsi lennek, mirol szolna, milyen tortenetek lennenek benne, ha ma is a kepernyon lenne friss epizodokkal.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2009.01.03. 15:28:54

A vége cím műfajteremtő volt: 4-5 szereplő felváltva belemondta az okosságot a kamerába.

Oriza-Triznyák 2009.01.03. 16:16:41

Két apró kiegészítést, ha szabadna tennem. Júlia nem fodrász volt, hanem kozmetikus. Alma pedig nem a lánya volt Taki bácsinak és Lenke néninek, hanem az unokája.

suo tempore 2009.01.03. 16:27:58

Etusban az volt a legidegesítőbb,h a világ legtehetségtelenebb színésznőinek egyike, én is nagyon rühelltem

a többi meg felfogható egy elő-barátokköztnek

ha összehasonlítanánk őket, egyformán gáz mindkettő

Fat Abbot 2009.01.03. 17:00:21

Akinek esetleg nincs meg:
i28.photobucket.com/albums/c206/Kommandante/Szomszedok.jpg
@Gecc: Mai szemmel sem annyira vicces, mint inkább húsba maróan fájdalmas. Hogy hogy vehette be ezt a szart az egész ország; ez a nagy kérdés. Nem hiszem, hogy akármelyik másik országban a rendszerváltás után még egy ilyen picsogó, öngyilkos hangulatú sorozatot mertek volna készíteni, ahol a kapitalizmus egyenlő a fosztogató pankhhordákkal, meg a nyugdíjasokon erőszakot tevő drogosokkal.
Ezért tartunk itt 2009-ben :D

lojzi1 2009.01.03. 17:08:21

Nemazér má, de a Barátok közt egészen más dramaturgia mentén működik! Az sokkal inkább a Dallas hagyományait követi, az állandó konspiráció ('van egy tervem...'), a szerelmespárok összes kombinatorikai előfordulása a fiú-lány állományból, a görög istenekre jellemző módon való állandó családtagszaporodás (tipikusan: balkézről való gyerekek felbukkanása ill. nem az az apád akit annak ismersz), szóval ezt ne keverjük a Szomszédokkal.

A Szomszédok, ahol hiába történik bármi is, valójában nem történik semmi. Az emberek nem alakítói az életüknek, hanem elszenvedői, ami remek alkalmakat nyújt az állandó panaszkodásra, rosszallásra, és ami a legrosszabb, a népnevelő okosságok kamerába mondására. Ennek csúcsa nem kezdetektől volt szerintem, amikor a végén minden szereplő a kamerába mondott valami hihehetlen bárgyú közhelyet. Ezek Karácsony táján tudtak nagyon ütősek lenni, úgy emlékszem valami ilyesmi jeles alkalommal volt ez először, aztán gondolom a nagy sikerre való tekintettel....

Ne feledkezzünk el egy nagyon fontos dologról, ami a nagyon rikta színes motívumok egyike volt: Vágási Feri kezdetben egy bőrdzsekis, fülbevalós, cigarettázó(!!!) szakadt rocker volt, akit a jóházból való anyós-após igencsak rossz szemmel nézett. Sajnos a jellemfejlődése igen meredek kanyart vett, és a gazdagréti Sin City Dwight-jából egy jómunkásember vedlett. Kár érte.

Aki kíváncsi milyen lenne a sorozat ha ma is lenne, akkor annak ajánlom az m1-en még mindig futó 'Életképek' c. katasztrófasorozatot. Pár hónapja botlottam bele véletlenül egy fél rész erejéig, és azt hittem valami Szomszédok-remake, amiben már van notebook meg mobiltelefon is. Aztán kiderült, ez is Horváth Ádám merénylete, amiben szerintem a régi színészek egy részén kívül a maradék forgatókönyvtörmelékeket is reciklálta. Többenetesen ugyanaz a képi világ, kameramozgás és színésvezetés. Ez ma Magyarországon már egy Kossuth-díjat megér.

suo tempore 2009.01.03. 17:40:57

@lojzi1: főleg a színészi játékra értettem, de azonos még az állandó siránkozás is

peterman 2009.01.03. 18:58:37

Nem emlékszem már, mennyi politika volt benne, de az egész hangulata a "szclzmus" utáni nosztalgiát árasztotta. Ma már elfogyasztott sörök számától függ, h valaki mennyire röhög vagy sír ezen a posztszocreál gagyin, de szerintem ez egy alapvetően kártékony műsor volt.

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.01.03. 19:24:04

a műfaji megnevezés csodás: teleregény :)))

Góliát!

Bastille · http://labdabiztos.blog.hu 2009.01.03. 19:25:07

ha korrupció vetette fel a fejét hazánkban, akkor taki bá elmondta, hogy az nem jó. ha épp önkormányzati választásokat éltünk, vágási feri elmondta, hogy miért fontos elmenni választani..

mindenesetre semmiképp nem állja meg a helyét az az állítás, hogy egyenlő a barátok közttel. a szomsziban folyamatos reflektálás volt a magyar kközéletre és maximum 3-4részen keresztül húzódó sztorizás volt, mint pl julcsi románca az azt hiszem házas rendőrrel....stb.

youtube-on mindenképp érdemes böngészni, és pár sör után röhögni. például mikor sümeghyt lekanárizza vágási, mert kiröhögi, hogy kizárta magát, de világhírű, ahogy böhm bevodkázik sakkozás közben vagy bármelyik lenke monológ...

.én imádom.

Gecc 2009.01.03. 19:35:14

@Fat Abbot:

Nem ertek veled egyet. A teleregeny tokeletes szociologiai leirast nyujtott az akkori tortenesekrol. A havanna-lakotelepi punkhordaktol a fatolvajlason keresztul egesz az akkor kialakuloban levo maffiaig, a semmibol feltorekvotol a magasbol a foldig juto elvtarsakig hundert procent megfelel minden az akkori kor "kovetelmenyeinek".

Mellesleg pedig a Szomszedokrol kialakult velemenyemet meg mindig huen tukrozi megnyilvanulasom ittend-e az uccsok kozott:
zskategoria.blog.hu/2008/12/29/szomszedok_ektson_sorozat_lenke_neni_es_a_gonosz_abc_tolvajok

scsaba1 2009.01.03. 19:42:19

@lojzi1:

Viszont ezt a metamorfózis majd' mindenki elszenvedte a való életben. Ha 30+ felett vagy, nézd csak meg a iwiwen a volt középiskolás osztálytársakat. Elég furcsa az akkori lázadó metál rajongót behízott családapának látni 2-3 gyerekkel.

yggdrasil 2009.01.03. 19:42:48

@lojzi1: Mondjuk ez igaz, amit írsz (jót nevettem rajta, köszi :)), de azért ha összehasonlítjuk
Szomszédok: Taki bácsi + Lenke néni
BK: Vili bácsi + Magdi néni. (Mondjuk Taki bácsi határozottabb és íkusabb volt Vili bácsinál, Lenke néni meg simán jóindulatú, nekem már nyolcévesen is kedvencem).
De éppen nemrég néztem belőle néhány percet, vmi ismétlést, és biztos voltam benne, hogy ez még kemény szocializmus, aztán kiderült, 1995-ben készült :D Ennyire nem tudott elrugaszkodni.

Etus szerintem is rém idegesítő volt, a dohányráncos képével meg a mesterkélt (így senki nem beszél) tudálékos monológjaival.

Viszont, a besztof egyrészt a végén a jól odamondás volt (főleg az olyan kisiskolások épülését szolgálta, mint pl én voltam akkoriban), de a legvégén a záró jelenet, az mindig valahogy izgi volt. Ha jól emlékszem, egyszer elrabolták pl Almát, és ezért volt érdemes várni a köv. részt.
SZóval ma már kissé szánalmas és gagyi, de aki azt állítja, hogy már akkor se nézte, az vagy bolond, vagy hazudik :P

Gazuzem 2009.01.03. 19:46:54

Érdekes, én úgy emlékszem, hogy 1988-89 környékén meg a komunistákat szidták, később pedig Vágási Feri unszimpatikus főnöke egy kommunista "ejtőernyős" volt.

Freechild 2009.01.03. 19:51:11

Bőhm bácsit szerettem. Sajnáltam mikor meghalt...

Amugy jol hozták a savanyu, sajnálkozós, panaszkodos, luzer, magyar-feelinget...

Mayday 2009.01.03. 19:51:16

Neked semmi sem szent wazz.

Azért Máriáss Félixet, Zenthe Ferencet legagyizni még tőled is meredek.

Hány éves is voltál akkor ?

euAgWzgmmtq7K 2009.01.03. 20:00:35

Ki az a Máriáss Félix? Máriáss József talán. A komcsi ejtőernyős pedig Vágási Jutka iskolájában volt, Bujáki. Vágási Feri volt komcsi főnöke épp az, h később lett szimpatikus, Feri mindig nyomtatott neki egy-egy különleges bélyeget a gyűjteményébe :)

agota77 2009.01.03. 20:04:19

Szoval,
en imadtam es ma is imadom.Akarmilyen is, a gyerekkoromat idezi vissza, kesobb pedig a tini eveimet.Plus megvan dvd-n :)
Tehat lehet fikazni, de nem erdemes.

fifikus_fizikus 2009.01.03. 20:05:30

A Szomszédok amolyan biztonsági szelepként, "mindenki hangjaként" működött. Konkrét eseményekre, aktuális problémákra, társadalmi jelenségekre reagált, és némileg az átlagember reakcióit vette alapul, csak kissé akarta befolyásolni a közvélekedést.

Ez azért volt jó, mert kiváltotta az "én_is_éppen_erre_gondoltam,_csak_nem_tudtam_ilyen szépen megfogalmazni"-effektust. A nézők többsége úgy érezte, hogy az ő problémáival is foglalkoznak, és olyasmi megoldások születnek, amilyeneket ő is szeretne látni, ideális esetben.

Hasonlóan működik a Dallas és más délamerikai szappanopera is, csak az épen a gondok előli menekülést jelenti egy idealizált álomvilágba.

Ez (Szomszédok) pedig a minket érintő problémák kivetítését, kibeszélését végzi, és ezáltal ad megkönnyebbülést, részben megoldást is.

A rendszerváltás környékén ez szép tömegpszichózisos csoportterápia volt.

Nem kis hasonlóságot mutat Hofi művészetével, ami szintén az odamondogatós, kontrollált biztonsági szelepet jelentette. (Itt biztosan fognak velem vitatkozni páran, hogy Hofi mennyire volt a rendszer kegyeltje...)

Interstellar Overdrive · http://b-oldal.blog.hu/ 2009.01.03. 20:07:40

Baszki volt egy Excel-em, ami a legmélyebb szintre ásva tartalmazta az összes szereplőt, de olyan szintig, hogy : hentes, bolti rabló 1,2. Kurvára nem találom és ez idegesít...

HÁVEL!

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.03. 20:08:47

kedves winston, jól nyomtad a rizsát, jókat röhögtem...

"Etus egyébként a legidegesítőbb szereplő volt, állandó bölcsességeit nem lehetett elviselni , mindenre volt valami elmés megjegyzése. "

még mindig inkább a sorozatbeli szerep, minthogy egy 'véletlenül' nyilvánosságra került szexvideó, arról, amikor horváthádám a szereposztó díványon megdönti csűröskarolát...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.01.03. 20:09:40

Ha a Szomszédok zsékat, akkor a Barátok közt és társai, azaz a mai fosszenny sorozatok mik?

Slanger · http://tudtad.blog.hu 2009.01.03. 20:14:23

@Béka24: jó az észrevétel. köszönjük

Sákif za morro? 2009.01.03. 20:15:18

Szerintem is zsíradék kis sorozat volt. Szerettem, és most is szeretem. Megnyugtat. Csak nem kell annyira figyelni a mondanivalójára. :-)

váj mí 2009.01.03. 20:15:57

@Mayday:
Az én olvasatomban nem őket gagyizta, azaz nem a színészeket, hanem speciel az ebben a teleregényben megformált karaktereiket. És ezek, valljuk be, mai szemmel nézve, bizony gagyik.
Épp annyira, mint a most futó Életképek, ami szerintem egy Szomsza-remake. Sőt, az Életképeket nézve, az talán még szörnyűbb, mert már a forgatása és vetítése idején is átkozottul gagyi, nem csak évtizedes visszatekintésből.

Egyébként, én nagyon élvezem a Szomszát, fenn van a teljes 331 fejezet egy ftp oldalon, időnként le-letöltögetem őket. Nagyon szórakoztat, amolyan sÍrva-röhögős szinten.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.03. 20:17:01

@endike: azok is zskat-ok, de a szappanopera 'műfajban', emez meg a 'teleregényben' volt és marad is zskat...

mbenedek 2009.01.03. 20:20:55

@Fat Abbot: Ez komoly? Mármint a kártya? Vagy csak fotósop? Van másról is?

Márai Coelhó · anygyalszarny.blog.hu 2009.01.03. 20:28:53

A Szomszédokban az volt a jó, hogy iszonyú gyorsak voltak. Korábban is csináltak olyan sorozatokat, amivel a pl. rendőrséget vagy a honvédséget népszerűsítették (Pityke őrmester, Angyalbőrben stb.), de azok iszonyú nagy átfutási idővel működtek. A Szomszédoknál elég volt leadni egy rövid összefoglalót a népszerűsítendő jogszabályról, közjogi aktualitásról stb., Azonnal beleírták a forgatókönyvbe és pár héten belül garantáltan le is adták.

váj mí 2009.01.03. 20:38:21

@Fandor:
Parancsolj:

ftp://szomszedok:szomszedok@157.181.186.74/Szomszedok/
Ha kérne esetleg usert vagy passt, mindketto: szomszedok
Bár nem mindig jön be az oldal, és olykor csigalassú a töltés, de meglásd pompás lesz, egyenesen remek ;)

merre? 2009.01.03. 20:50:25

A Szomszedok pedig tenyleg akkori korunk legnagyobb es legjobban sikerult sorozata volt

te beteg vagy baszki :-)

a legamatőrebb, tenyérbemászóbb hányinger fos ami létezett a világon, az a szomszédok

ha Horváth Ádám rendezőt lassú tüzön pörkölték volna meg azért ami tett, az se lett volna neki elég büntetés.
azért meg hogy a feleségét betette a sorozatba, szentfazék szerepbe (Etus), külön kijárna neki legalább 7 életfogytiglan pluszba.

pater76 2009.01.03. 20:51:08

Etus a szereposztó díványon? Ugyan mááár. Az a tehetségtelen bányarém csak azért volt a "bölcs" tyúkanyó szerepben fényezve évekig, mert Horváth Ádám felesége (ezúton gratulálok a rendező úr ízléséhez). Természetesen a "zasszony" az Életképek nevű 21. századi förmedvényben is egy hóóót okos és bölcs pozitív szereplő...broááá

Mayday 2009.01.03. 21:03:57

@d.hardman:

Máriss Félix volt Böhm bácsi.

Gratula.

pater76 2009.01.03. 21:07:31

@ Mayday

Vennéd a fáradtságot és rákeresnél...

hu.wikipedia.org/wiki/Máriáss_József

Gratula

Mayday 2009.01.03. 21:09:07

@váj mí:

A korhoz képest nem volt gagyi. Ugye mindent a készítés pillanatában meglévő világ szerint értékelünk, nem a mai tudásunk szerint?


Bár pont a zskat blog arról szól, hogy MAI szemmel miért gáz egy 10-20 éves film. Akkori szemmel kell nézni, igy ez a folyamatos fika nem más, mint a frusztráció levezetése; szánalom.

Mayday 2009.01.03. 21:10:07

@pater76:
Igaz, bocsánat. Nem tudom honnan maradt meg a Félix.

euAgWzgmmtq7K 2009.01.03. 21:10:33

Mayday 2009.01.03. 21:10:07
@pater76:
Igaz, bocsánat. Nem tudom honnan maradt meg a Félix.

de hadd gratuláljak azé én is: gratula.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.01.03. 21:14:42

Tibi már akkoriban is tudta, hogy ha egyszer ő is beszállhat az Internetbe, akkor azonnal megénekli a Szomszédokot is!
A Família Kft-vel és a Barátok közttel ellenétben szórakoztató volt, és az idővel is csak érik, mint a jó bor.

Köszöntem :-)

öntelt radírpók 2009.01.03. 21:14:47

a ZS-kategória nem attól "ZS", mert 20 évvel később gagyinak hat. A "ZS" az elkészítése pillanatában is gagyi, hulladék.

A Mechanikus narancs vagy mondjuk a Vissza a jövőbe egyes trükkjei, képi megoldásai, vágásai mai szemmel gagyinak tűnhetnek, de ettől még masszívan A-kategória mindkettő.

A Szomszédok a saját korában is minősíthetetlen ótvar szar volt, emberiség elleni bűntett, a nézők megalázása.

váj mí 2009.01.03. 21:23:50

@Mayday:
Hát .... hmm .. esetleg a '87-89 között készült részekre igaz ez. Ám a '90-es években, pláne a '99-ben készült részek übergagyik voltak.

váj mí 2009.01.03. 21:25:00

Ja, igen, a korhoz képest is ;)

pater76 2009.01.03. 21:29:53

@ Mayday

No problem :)

pater76 2009.01.03. 21:35:37

Anno nem volt sok választás...csütörtök este teleregény, péntek este dállász. Apropó, a Familia Kft. nevezetű förmedvényre emlékszik még valaki? Na az se volt semmi, az első "műközönség műröhögéssel" tipusú stúdió förtelem volt, Esztergályos művésznő pszichológiai esetnek minősülő kirohanásaival...
Emlékszem, '91 körül lett először parabolánk, inkább néztük a pro7-et meg az rtl-t, ahol a hollywood-i filmipar jobb és szarabb végtermékei azért fellelhetők voltak (igaz, németül)

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.03. 21:37:41

@perec: "A Szomszédok a saját korában is minősíthetetlen ótvar szar volt, emberiség elleni bűntett, a nézők megalázása."

különbség csak annyi, hogy ámerikában a filmeket, sorozatokat a befektetők pénzéből gyártották...

szomszédok adóból készült, ezért igaz a megállapításod, hogy a nézők megalázása...

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.01.03. 21:39:27

hogy valamit hozzátegyek: a sorozat a megdughatatlan nők komoly gyüjteménye volt. ahogy Alma, Juci és - főleg - Etus harcolt az (érthetetlen módon) körülöttük legyeskedő hímek ellen, az időnként elfeledtedte velem még azt a tényt is, hogy az emberiség emberpárok szeretkezése által maradt fenn napjainkig:)

funfun 2009.01.03. 22:07:18

Etus, mint TYÚKANYÓ iszonyatosan idegesítő volt!!! Annyira slágfertig, annyira vicces, annyira bölcs. De én rühelltem a jóságos Lenke nénit is, a sótlan Vágási Jutka tanárnéni csak szimplán zavart. De pont Etus meg a Lenke néni miatt néztem, tök jó volt röhögni a ripacskodásukon. Amúgy akit tényleg szerettem benne: JANKA NÉNI (Pásztor Erzsi), aki Vágási Jutka nagynénje volt. Imádtam, de tényleg. (Kedvenc filmem Pásztor Erzsivel: Veri az ördög a feleségét.)
A kisemberekről (de utálom a szót) szóló Szomszédok után Etus most Karcsi doktornőként reinkarnálódott az Életképek nagypolgári förmedvényben. Ja, ha a férje a rendező...
De Horváth Ádámnak is szólhatna már valaki, hogy a világ nem úgy működik, ahogy ő és a forgatókönyírói elképzelik. Ritkán néztem régen, de valami nagyon megragadt bennem: az újságíró ex-nagy-fehér Kulka fia valami melót azért nem tudott elvállalni, mert a cégnek "nem adják ki az egyetemről"!!! Há noooormális??? Lehet, hogy ez volt a Horváth bácsi diákéveiben, de azért így 2000 után ez kicsit erős.

z 2009.01.03. 22:24:59

Én azért az egyért bírtam (a mai sírva röhögésen kívül), mert legalább úgy nézett ki, mint ahogy az ország kinéz, meg nagyjából az emberek meg a történetek is hitelesek voltak, ezért.
Ha egy mai magyar sorozatot megnézek, azzal az a baj, hogy kurvára irritál, hogy a helyszínek, a ruhák, az emberek meg a szöveg is olyan, hogy olyan nincs. Föláll a hajam, mikor elkezdenek ordítozni a Barátok Köztben vagy a Jóban-Rosszban-ban egy nemlétező szórakozóhelyen hogy "Hé, nagyon gyorsan engedd el mert baj lesz!", közben a zene drámai, erre valami keményfiú visszaszól hogy "Nekem zörögsz papírzacskó? Húzzál el innen vagy nagyon megbánod!" és csak a mondat végére kezdenek el ordítozni, hogy keményebb legyen.

z 2009.01.03. 22:26:14

Bocs, "húzzál el, mint a vadlibák!", az még jobb.

amc 2009.01.03. 22:29:12

@Fat Abbot:" Nem hiszem, hogy akármelyik másik országban a rendszerváltás után még egy ilyen picsogó, öngyilkos hangulatú sorozatot mertek volna készíteni"
Ez így, ahogy leírtad, a legnagyobb igazság!
Horváth az adófizetők pénzén garázdálkodott, nem tudom milyen büntetés lenne neki a legjobb.
Valaki írta, hogy aki nem nézte, az hülye, vagy hazudik! Harmadik opció nincs?, mert nem mondom, hogy nem láttam belőle, de hogy nézni-várni?

Bajor Imre nem buzi? Mindig tanul valamit az ember...

lojzi1 2009.01.03. 22:40:08

@fifikus_fizikus:
igen, ez az aktuális közéletre való reflektálás nagyon fontos és egyedi dolog volt a Szomsziban. Biztonsági szelepként nálam nem működött, mert csak rettenetesen felidegesítettem magam, idővel már direkt kerültem (kb. akkor láttam belőle valamit, amikor Julcsi összejött a Pintér-gyerekkel. '87-ben indult ha jól emlékszem, 2 év múlva a rendszer már megdőlt, szóval a java már nem a kommerek alatt ment le.

A színészekhez: ennyi 'Nemzet Színésze' egy filmben soha nem volt és nem is lesz már (most 3 ugrik be, lehet az öreg Bőhm is az lett volna, és Kulkának is borítékolom a dolgot idővel), úgyhogy nem ezen múlt. Ez fordítva is igaz, pl. Malcolm McDowell is milyen ZS-arc lett, pedig mekkorát villantott a Mechanikus Narancsban (esetleg egy poszt róla?)

Nemrég belebotlottam néhány youtube Hofi videóba, és azokat bizony ma is meg lehet nézni és szénné röhögni. Ezért volt érdekes amikor pár napja lehozta az index a '88(?)-as szilveszteri rádiókabaré nyitószövegét, ahol Verebes hihetetlen retorikai csavarokkal mondott vicceseket az elvtársaknak és az ellenzéknek is odamondogatva, részletesen ki volt ott ez elemezve, nem akarom ismételni, a lényeg hogy az a szöveg mai szemmel szinte olvashatatlan, olyan marxista-leninista fogalommagyarázások vannak benne hogy beleszédül az ember, félreértés ne essék, viccet kerekít belőlük és tényleg elmés, még bátornak is nevezném, de ennyi idő távlatából halálosan fárasztó. Olyan kb. mint az az amúgy remek vicc hogy 'két diszjunkt halmaz be akar menni egy galériába, de az ajtónál megállítják őket: sajnálom, mi csak metszetekkel foglalkozunk' és a hallgatóságnak el kellene magyarázni mikor diszjunkt két halmaz, mi az a metszet a halmazelméletben, mi a képzőművészetben stb. stb.

EGYÉBKÉNT ORBITÁLIS ZS-ALERT VAN: 'SZUPERNÓVA' AZ RTLKLUBON!!!

Márai Coelhó · anygyalszarny.blog.hu 2009.01.03. 23:08:12

fifikus fizikusl lojzi1: Mondom, azért reflektáltak közéleti témákra, mert sok minden konkrét kormányzati megrendelésre került be a forgatókönyvbe. Ez nem túlzás, láttam olyan kommunikációs háttéranyagokat, amik a Szomszédok számára készültek.

2009.01.04. 00:28:20


[i] "A Szomszédok, ahol hiába történik bármi is, valójában nem történik semmi. Az emberek nem alakítói az életüknek, hanem elszenvedői, ami remek alkalmakat nyújt az állandó panaszkodásra, rosszallásra, és ami a legrosszabb, a népnevelő okosságok kamerába mondására." [/i]

Magam sem fogalmazhattam volna pontosabban. :)

Személyes észrevételként annyit fűznék még hozzá, h a sorozat remek kórképe népünk általános prolimentalitásának is.

Az, hogy az ember mennyire önfeledten tud rajta röhögni, attól is függ, hogy milyen szálakkal kötődik kishazánkoz. Pl. ha clevelandi vagy lausannei magyar lennék, nekem haláli poén lenne röhögni a sok idiótán. Idevalósi nézőként viszont - bár így is jót röhögök rajta - nem tudom nem észrevenni, h amit a képernyőn látok az sajnos nem egy olyan társadalom, ami tőlem sokszáz/ezer km-re agonizál a kádárista idiotizmusban, hanem egy olyan, amelyben nekem személy szerint szavazati joggal bíró vágási ferik, lenke nénik és csűrös karolák között kell egzisztálnom, akik ráadásul lefedik a magyar társadalom kb 80%-át. És ez számomra végtelenül kiábrándító perspektíva, mert a lenke nénikre és vágási ferikre épülő demokráciához képest még egy megsemmisítő erejű atomcsapás vagy egy azonnali román megszállás is megfontolandó alternatíva lehet. :))

Bastille · http://labdabiztos.blog.hu 2009.01.04. 00:40:29

www.youtube.com/watch?v=kyLQluO7oOs&feature=related

...hát nem életszerű??? komolyan, nem tudom nem szeretni. a rizsát meg leszarom, konkrétan ma kezdtem el leszedni kabir bedi fekete kalóz című filmjét...muhuhuhuhahahahaha

egyébként a szomsziztok a youtube-on érdemes a kommneteket elolvasni, mert olyan bakikra hívják fel a figyelmetek, ami miatt még 5ször röhögöd szét teljesen magad...

Bastille · http://labdabiztos.blog.hu 2009.01.04. 00:44:55

@majompásztor: ugyan, ne építsünk szociológiai várat a szomszédokra. ez a nyolcvan százalékos duma inkább érvényes clevelandre, mint magyarországra. azért előkereshetünk olyan rendszerváltás korabeli alkotásokat, amit szintén sokat láttak és nem ostobaság.... a szomszédok olyan, mint a kállai magyar narancsa..

Aszfaltbetyár (törölt) 2009.01.04. 22:13:14

váj mí:isten vagy, koszi a cimet :)

amugy sajnos a temaindito felsorolasbol kimaradt V. Feri nagy pajtasa, a necctrikos izomember, Goliat, akivel koltoztetobizniszt nyomtak :)

Toymao 2009.01.04. 23:59:20

@Aszfaltbetyár: Nem költöztettek ők, hanem "keccsöltek" szakmányban. :)

Amúgy ez úgy volt igazság, ahogy a Barátok közt igaz az mára, azt Horváth Ádám csak képzelte, hogy Gazdagréten minden nyugdíjas éhezi és lopja az ABC-ből a zsömlét meg kis tejecskét (mert másra nem telik).

Funci · http://ertemhogymiertnemerti.freeblog.hu/ 2009.01.05. 09:32:54

Amikor anno 7-8 évesen meghallottama főcímzenét ahogy anyámnézte a nappaliban szinte már akkor tudtam hogy nincs kiút, kb már akkor úgy éreztem minta egy 10-15 éves sorozatot néznénk.

Vincent71 2009.01.05. 16:33:29

A barátok közttel össze sem lehet hasonlítani. Az egy minden ízében profin összerakott, napi sorozat, kellő cselekménnyel. Ettől még persze gagyi, de nem is ez a lényege.

A szomszédok meg... Nézzetek meg pár hazai filmet abból az időből, meg úgy általában. Minden tekintetben alúlmúl mindent ez a tréé sorozat. "szeretni" max. azért lehet, mert akkor voltunk gyerekek, meg fiatalok, meg nosztalgia, meg mert olyan nyomorék az egész.

Ennél jobban én sem tudnék fogalmazni, respekt!:

[i] "A Szomszédok, ahol hiába történik bármi is, valójában nem történik semmi. Az emberek nem alakítói az életüknek, hanem elszenvedői, ami remek alkalmakat nyújt az állandó panaszkodásra, rosszallásra, és ami a legrosszabb, a népnevelő okosságok kamerába mondására." [/i]


Így van. A szomszédokban soha nem történt semmi érdemleges - ráadásul úgy, hogy eleinte hetente, majd 2 hetente ment!! - csak jöttek mentek, csoszogtak, vánszorogtak, kamerába néztek hihetetlenül és hiteltelenül, szenvedtek, és nyavajogtak, nyavajogtak, nyavajogtak, nyavajogtak, na meg okoskodtak.


Minimum kivégezni kellene Horváth Ádámot.

Nem mondom, nosztalgiában vicces, meg ilyenek, de egyetlen pozitívuma sincs.

És pont ez a baj velünk, a magyar narancs tipikus esete. Kicsi, sárga, svanyú, de a mienk.

Hát nem, ki kéne/kellett volna mondani, kicsi sárga, savanyú - ÉS SZAR, ÉS NEM A MIENK, NEM KELL.

Ne fogadjunk már el semmit, csak azért mert mi csináltuk, a mienk - HA AZ SZAR. Ez a nagy hiba a magyar mentalitásban.

És ennek megtestesítője a szomszédok, nyavajgás, de semmi alternatíva, csak az okoskodás, és újra a nyavajgás.

T. Norbert 2009.01.05. 17:37:07

lojzi1:

McDowellröl már van poszt, csak valamiért nincs kint oldalt, csak ha rákeresel.

yautya 2009.01.06. 00:13:31

Nem akarom védeni a Szomszédokat, de némely hozzászólás annyira megindított ,hogy muszály védelembe vennem a magyar "végtelenített" sorozatok Rolls Royceát.

Először is reagálnék erre a hozzászólásra:

"A Szomszédok, ahol hiába történik bármi is, valójában nem történik semmi. Az emberek nem alakítói az életüknek, hanem elszenvedői, ami remek alkalmakat nyújt az állandó panaszkodásra, rosszallásra, és ami a legrosszabb, a népnevelő okosságok kamerába mondására." [/i]

Miért, a barátok közt szereplői alakítói a saját életüknek? A szarkeverő karakterek /Miklós, Klaudia/ szarkeverők maradnak, a lúzerek, lúzerek maradnak és még sorolhatnám. Jellemfejlődés zéró.
Nincs ugyan panaszkodás a stáblista előtt, de a készítők igyekszenek a szereplők szájába adni a részek közben a maguk népnevelő szólamait. Ezek a tanulságok például /a teljesség igénye nélkül/.:ne törődjünk a hírekkel, ne törődjünk az országgal, ne drogozzunk, inkább fogyasszunk, hordjunk menő cuccokat,éljünk bele a vakvilágba, stb. Magdi anyus népnevelő sirámairól nem is beszélve.

Ami miatt ténylegesen többre becsülöm a Szomszédokat az az , hogy a maga szegényes módján megpróbálja, sőt képes egyfajta reflexióját adni a kor Magyarországának. Sőt a Barátok köztel ellentétben a Szomszédok ténylegesen korának Magyarországában játszódik. Feltűnnek benne olyan problémák amelyek a kor társadalmát foglalkoztatták pl.: sátánisták, pedofilok, öbölháború, médiatörvény, taxis hiénák, stb.

Ezzel szemben a barátok közt /továbbiakban Bk/ nem igazán mutat semmit a korunk közállapotáról. Néha beleírnak valami valós történést, társadalmi jelenséget a sztoriba, de marad azt is eléggé klissé szerűen, politikailag korrekten.
A legszomorúbb a Bk-ben hogy mintha nem is a magyar valóságba lenne helyezve hanem valami párhuzamosba ahol "minden nagyon szép, minden nagyon jó".
A Szomszédok alkalmas arra ,hogy egyfajta kordokumentumként szolgáljon. A Bk nem. Elvégre 2050-ben ha majd az akkor élők Bk részekből próbálnak képet kapni az ezredforduló magyar társadalmáról, nem lesznek sokkal okosabbak...

Persze a Szomszédok nem lesz ettől jó sorozat de "szolgáltató jellege" messze lekörözi a bk-t meg társait.

Vincent71 hozzászólásához /"minden ízében profin összerakott, napi sorozat" /annyit ,hogy voltam anno statiszta a barátok köztben. Amenyire a laikus szememmel a kulisszák mögé láttam, sajnos cáfolnom kell felvetésedet. De ez már egy másik történet...

Javaslom a Barátok köztnek is legyen Zs kategóriás topikja.

lojzi1 2009.01.06. 22:58:45

@yautya:
Figyelj, szerintem te nagyon összekeversz valamit. A Bk-nak és a Szomszédoknak semmi köze egymáshoz, semmi értelme összehasonlítgatni őket, valamiféle értékalapon eredménythirdetni köztük meg végképp nem. Amit leírsz, az a realációanalízisies vizsgafeladatok prototípusa: "A" állítás igaz, "B" állítás igaz, de semmi közük egymáshoz.
Ki beszél a Bk esetében jellemfejlődésről? Ki beszél a jelen közállapotokra való reflektálásról? Sőt, ki keres benne egyáltalán ilyeneket? Vállaltan egydimenziós karakterek vannak benne, patikamérlegen kiszámolva hogy miből, hova mennyi kell. Menő cuccok?? Ember, még az ásványvíz meg a sör is mind kitalált márkájú! Nincs is Mátyás Kirány tér Budapesten! Az egész egy tértől és időtől szinte teljesen elvonatkoztatott cselekmény, ahol a kalandok szinte gond nélkül felcserélhetők az időben.
Olyannyira, hogyha egyszer nagyritkán van egy aktuális témára való halvány reflektálás benne, akkor azt még az index is megírja, hogy nicsak, Neo kikacsint a Mátrixból (ld. Imi apró szélmalomharca a rokikártyás terepjárók ellen).
A szereplők szintén amatőrök, félamatőrők, max. olyanok akinek 3 mondatos szerepük szokott lenni az Operettszínházban, meg ismert színészek egy-egy rövid epizódszerep erejéig (az a 'special guest star' kategória'.
A vezető író, Greg Stevens vagy kicsoda meg biztos nem a vereckei hágón jött Magyarországra, biztosan nem akarja hazai társadalmi rögvalóság ferde tükrét elénk tenni. Nincs benne semmi népnevelő szándék, sem magasztos cél, csak szórakoztatni akar, ennyi. Nemhogy életszerűség nincs benne, de még a hagyományos történetmesélés szabályait sem tartja be, hogy pl. aki rosszat tesz az előbb-utóbb meglakol, a hazugság kiderül, a rossz elnyeri büntetését, a jó a jutalmát. Ez nagyon furcsa volt, de rájöttem, a végtelenített történetmeséléssel ellentétesen dolgoznak az ilyen helyzetfeloldási történések,más irányt kellene szabni az eseményekkel, ezért ezeket kerülik, inkább a kettő balra, aztán kettő jobbra elvet követik, és ott vagyunk ahol 10 rész voltunk.

A Szomszédok célja meg minden bizonnyal az sok szép dolog volt amiket leírtál, de mindezt annyira fájdalmasan pocsékul és idegesítően teszi, hogy egyikori magyartanáromat idézve csak azt tudom rá mondani, hogy értékelem az igyekezetet, de ez így akkor is csak elégtelen.

yautya 2009.01.08. 20:36:34

@lojzi1: :
Kedves Lojzi,
Köszönöm hozzászólásodat. Hozzászólásod ráébresztett ,hogy kissé félreérhetőre sikerült az előző hozzászólásom. Legalábbis némely részét félreértetted.
Először is az vitt rá ,hogy azt írjam amit írtam mert nagyon furcsálltam ,hogy a szomszédokkal itt találkoztam a Zs kategória oldalon. Először is azért mert azok a filmek, színészek amelyek itt feltűnnek úgy érzem jogosan vannak itt. A szomszédokat viszont nem helyénvaló Zs-nek titulálni, szerintem. Azért mert egy olyan korban készült amikor mások voltak az elvárások, tv-nézői szokások, nem volt verseny stb. Még a rendszerváltás előtt készült amit túlélt elég sokáig valamilyen csoda folytán . A koncepció meg minden más persze változatlan maradt de ezért kár lenne blamálni fölöslegesen. Természetesen koncepcionálisan /meg máshogy is/ elavult az egész sorozat, némely jelenetek megmosolyogtatóak stb, de ettől még indokolatlan ennyire fikázni ezt a sorozatot. Főleg ,hogy a magyarok gyártottak sokkal szarabb filmeket, sorozatokat amiket persze szó nélkül hagytok.

Ízlések és pofonok különbözhetnek, szerintem a Barátok közt sokkal rosszabb sorozat. Mivel elég sok indokolatlan negatív kritika érte a szomszédokat a hozzászólóktól és egy előttem szóló „minden ízében profin összerakott, napi sorozatnak” értékelte vitt rá hogy akarva, akaratlanul összehasonlítsam a két sorozatot. A fent írtakat még mindig fenntartom.
Pár pontosítás a hozzászólásodhoz. Sosem állítottam ,hogy a Bk valódi termékeket reklámozna, de attól még sugallhatja azt amiket írtam. „fogyasszunk, hordjunk menő cuccokat”. Amiket írtam főleg a fiatal bk szereplőkre értettem. Tény ,hogy egydimenziósak a Bk karakterek, de lehetnének „fennköltebb” módon is egy dimenziósak. Nem tudom miért kell az emberi kisszerűséget reklámozni?

És képzeld tudom ,hogy nincs Mátyás Király tér Budapesten! De attól ,hogy kitalált helyen, utcában laknak, attól még a Bk Magyarországon játszódik Budapesten.
Az” egész egy tértől és időtől szinte teljesen elvonatkoztatott cselekmény”, koncepció(d)" sántít. Akkor miért tűnnek fel relatíve aktuális /amennyire tudom 2-3 hónappal előbbre járnak a forgatással mint a valóság/ cameokban olyanok mint Gyurta Dani, Majka, stb.persze önmagukat alakítva? Miért nosztalgiázik Elvis után Vili bácsi? Mit keresnek a Legyen ön is milliomosban? Stb.
Élhettek volna a készítők azzal a lehetőséggel, hogy nemcsak fiktív utcában, de fiktív városban élnek a szereplők, /pl.:a Simson család Springfieldje/ urambocsá egy fiktív „világban” egy tényleg alternatív Magyarországon.
De úgy érzem ezzel kicsit a sorozat készítői két szék közül a padlóra estek. A barátok közt világa nincs rendesen kitalálva. /más se…/
Meg urambocsá’ legyenek már egy /népszerű/ magyar sorozat magyar szereplőinek hiteles /magyaros/ problémái. Persze ez lehet túl nagy elvárás tőlem. Tán akkor még azonosulni is lehetne a szereplőkkel, még több nézője lenne stb.

Fentebb írtak valami olyat ,hogy a nézők lealázása a Szomszédok. A barátok közt se különb, lévén ezzel pipálja ki az rtl klub a törvény által előírt hazai gyártású produkciót. Emellett nem kevés hasznot hoz neki ez az ócska sorozat. Arra persze senki nem gondol ,hogy mi lenne valami minőségit hoznának ki a Bk helyett. Tudom a nagy /magyar/ átlagnak a Bk sorozat szórakoztatónak számít. Az rtl klub hülye lenne máshogy cselekedni, abbahagyni egy bevált dolgot és csinálni valami jót. De attól még nincs rendben a dolog.

Másik elgondolkodtató dolog , hogy miért külföldiek ötleteit implementálják egy magyar sorozatba és miért egy külföldi a vezető író…

Na mindegy, eleget írtam erről a témáról, tán többet is mint érdemelt volna…

Végezetül ajánlanék figyelmébe az oldal szerkesztőinek pár hazai gyártású „műremeket” amely inkább Zs kategóriás mint a Szomszédok : Első generáció /sorozat Kamarás Ivánnal /, Európa expressz, Rendőrsztori /sorozat Rékasi Károllyal meg Sven Martinekkel…/ Kis Vuk /imdb-n 4-ik hely a legrosszabb 100 listályán./ és még persze sorolhatnám.

feliccia 2009.01.09. 18:31:45

Bocsika, kicsit Off: Hallmarkról lesz valaha valami? Én abban vagyok érdekelt (elalváshoz szörnyülködni, meg hét ott legalább keveset durrogtatnak, azt is nevelő célzattal)
süti beállítások módosítása